Satsa aldrig pengar på en hålstege…

Enligt mig så tycker jag att en av de svåraste lägen jag kan hamna i är när floppen kommer upp och det visar sig att jag har en hålstege.. Vad i h-e skall man då ta sig till? Det är så fruktansvärt sällan som jag träffar de där fyra outsen som behövs. Väldigt ofta slänger jag handen kanske trots att oddsen finns för att syna. Jag hatar verkligen hålstege.

Men att slänga en hand som i det långa loppet skulle kunna betala sig är ju bara dumt, så jag måste lära mig att hantera den situationen. Så vad göra?

Min erfarenhet säger mig att en hålstege i en multipott är en riktigt dålig idé även när oddsen finns. Du vinner inte tillräckligt mycket för att motivera alla förluster. Dessutom så blir det väldigt ofta split pott i en multipott. Nä, en hålstege spelas bäst i headsup-läge.

Ett möjligt undantag är om bordet är väldigt passivt. Och då menar jag väldigt passivt. Typ rundcheck på flopp och kanske bara en mini-bet på turn. Men på dessa bord kan man ju spela nästan vad som helst och vinna i längden, så den typen av bord använder jag inte som någon måttstock.

Varför inte spela hålstegar i multivägspott? Detta för flera anledningar:

  • – Det är större risk för att du faktiskt inte har fyra outs. Risken aär större att någon av de andra aktiva spelarna faktiskt sitter med en av dina outs är markant större.
  • – Oftare än annars så drar du mot split pott, vilket gör att oddsen inte blir till din favör. I heads up så är split pot (på fullbordad stege) ovanligare har jag märkt.
  • – Om du inte har hålstege som drar till nötstegen så är det lätt att du faktiskt drar dött. Vad händer om du sitter med 78, bordet är TJx och upp kommer 9an? Väldigt ofta i en flervägspott sitter någon med KQ och du har just förlorat…

Hålstegar i multivägspott är komplicerat och därför undviker jag dem i dessa lägen. Heads-up är en helt annan sak, men då spelar faktiskt korten mindre roll – det är ett mycket mer spel mot din motståndare än vad ni faktiskt har för kort. Mycket mer psykologi än faktiskt spel.

Men hur spelar ni andra hålstegdrag, rent generellt?

Kommentera

